دادگاه فرانسه درخواست آمریکا را درباره اموال ایران رد کرد

18:42 - 11 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۲۴۱
دادگاه فرانسه درخواست آمریکا را درباره اموال ایران رد کرد
عالی‌ترین مرجع قضایی فرانسه درخواست آمریکا را برای اجرای رأی ۲۴۷ میلیون دلاری علیه اموال ایران مردود اعلام کرد.

خبرگزاری میزان - دادگاه‌های آمریکا با نقض اصول حقوق بین‌الملل به ویژه اصل مصونیت قضایی دولت‌ها، نسبت به صدور احکام ناعادلانه و سنگین علیه جمهوری اسلامی اقدام  کرده‌اند.   

تاکنون ده‌ها رأی با اتهامات دروغین حمایت از تروریسم، از سوی مراجع قضایی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

وکلای آمریکایی به دنبال شناسایی  اموال ایران و اجرای حکم دادگاه  امریکایی در اروپا داشته و دارند.

در یکی از این پرونده‌ها، دادگاه فدرال ایالت کلمبیا آمریکا در تاریخ ۱۱ مارس ۱۹۹۸، دولت جمهوری اسلامی ایران و برخی مقامات دولتی را به پرداخت مبلغ ۲۲.۵۱۲.۲۲۰ دلار خسارت جبرانی به علاوه بهره و ۲۲۵ میلیون دلار خسارت تنبیهی به نفع خواهان‌های آمریکایی محکوم و در ادامه روند پرونده، خواهان‌های آمریکایی به دنبال شناسایی و اجرای این حکم در کشور‌های اروپایی برآمدند.

پس از آنکه تلاش آن‌ها در شناسایی حکم در برخی کشور‌های اروپایی با شکست مواجه شد، آن‌ها موفق به تحصیل یک حکم غیابی از دادگاه شهر پاریس شدند. 

دیوان عالی فرانسه در رأی مورخ  ۷ تیرماه ۱۴۰۲، فرجام‌خواهی آمریکا علیه رأی ۱۶ مارس ۲۰۲۱ دادگاه تجدید نظر پاریس به نفع جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.

به عبارت دیگر، عالی‌ترین مرجع قضایی فرانسه درخواست خواهان‌های آمریکایی برای اجرای رأی ۲۴۷ میلیون دلاری علیه اموال کشورمان را مردود اعلام کرد.

مطابق اعلام مرکز امور حقوقی بین المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور، تاکنون نزدیک به ۲۰ رأی آمریکایی، مشابه پرونده فوق، که توسط صد‌ها تبعه آن کشور با ادعای واهی سعی در شناسایی و اجرای آن در کشور‌های اروپایی داشته‌اند، نه تنها با بی‌نتیجه مانده بلکه بعضاً منجر به محکومیت خواهان‌های آمریکایی به پرداخت خسارت و هزینه‌های قضایی قریب به یک میلیون پوند، به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *